℘ Burn-out

Het enige wat je nog wilt is slapen. Concentreren is lastig, je hebt geen energie, je hebt huilbuien en alle activiteiten maken je moe.

Het komt vaker voor dan je denkt. Mensen die:

  • pas een nieuwe baan of rol binnen het bedrijf hebben;
  • perfectionistisch zijn;
  • de doorzetters, de harde werkers;
  • stressvolle periode op het werk (of in het privé leven);
  • problemen of conflicten met leidinggevende of collega’s;
  • te veel verantwoordelijkheid hebben;
  • privé grote uitdagingen hebben in combinatie met een stressvolle baan.

hebben een grote kans om burn-out te raken.

Mensen die zich het meeste inzetten en gemotiveerd zijn hebben vaker last van werkstress.

Ik ben ervan overtuigd dat als er continu geïnvesteerd wordt in jou en jouw collega’s, op zowel het persoonlijke als het professionele vlak, dat je burn-out kunt voorkomen. Het is belangrijk voor ieder mens zich te blijven ontwikkelen. Er wordt vaak pas iets aan burn-out gedaan als het al te laat is.

Werkstress is beroepsziekte nummer 1. Meer dan 1 miljoen mensen lopen jaarlijks het risico op een burn-out.

Eén op de 8 werknemers geeft aan burn-out klachten te ervaren. Eén drukke werkdag heeft weinig effect, maar bij langdurige werkstress kost het functioneren op het werk en thuis steeds meer moeite. Vaak zetten mensen met een dreigende burn-out alles op alles om te voldoen aan de eisen van de omgeving en die van zichzelf.

Extreme vermoeidheid wordt vaak beschouwd als het centrale element van burn-out.

Als vermoeidheid overgaat naar extreme vermoeidheid prikkelt dat in stresssysteem. De belangrijkste taak van het stress systeem is het beschikbaar maken van energie. Mensen met een burn-out vertonen veel overeenkomsten met overtrainde topsporters. De stresshormonen die gevonden worden in het bloed, speeksel en urine komen overeen; net als de oorzaak: te veel werk, te weinig rust. De verhoogde hoeveelheid stresshormonen zorgt ervoor dat je niet meer goed slaapt, je blijft als het ware “aan” staan.

Een ding hebben alle mensen met een burn-out gemeen: als ze er eerder met hun omgeving, thuis of op het werk over gesproken hadden, was  het waarschijnlijk niet zover gekomen. Door in een vroeg stadium werkstress bespreekbaar te maken en na te denken over oplossingen kan een burn-out voorkomen worden.

Hoe ga jij met dingen om? Hoe ga je om met bijvoorbeeld verhoogde werkdruk? Het is goed om in te zien wat jij in de toekomst kunt veranderen. Het proces van burn-out verloopt niet bij iedereen hetzelfde. Hoe je zelf het heft in eigen handen neemt zodat burn-out bij jou geen kans krijgt. Voel je welkom!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *