Kriebels

Kriebels

Weet je waar ik de “kriebels” van krijg? Van kreten zoals: “ik help je in je kracht te staan”.

Ik ben meer van de concrete vragen:

Concreet en zonder kriebels
Persoonlijke ontwikkeling, wie ben jij?

Je snapt het wel: hoe kan ik meer mezelf zijn? Groeien in persoonlijke ontwikkeling.

Kan jij omschrijven wie jij bent?

Weet jij wat je wil?

Waar ben jij goed in? Weet jij wat je kan?

Ik ben benieuwd 😉

Kriebels concreet gemaakt

In je kracht staan is niet concreet; wat er mee bedoeld wordt wel. Lekker in je vel zitten, go with the flow, kunnen omgaan met tegenslagen. Kan jij hier wel iets mee, net als ik? Dingen doen die bij jou passen.

In contact blijven met het hier en nu en in contact blijven met jezelf.
Luisteren naar jouw lichaam, welke signalen geeft het af? Wat doe je met deze signalen?
Hoe herstel jij na een periode van stress en werkdruk?

Hoe reageer jij als er iets gebeurd is waar je achteraf niet blij mee bent? Stel je hebt een afspraak gemaakt met iemand en bent deze helemaal vergeten? Ben je dan boos op jezelf? Of iemand heeft jou iets gevraagd via een whatsapp bericht, maar je hebt niet gereageerd?

Kijk je dan ook naar de verzachtende omstandigheden? Bijvoorbeeld welke taken er nog meer op jouw bordje lagen toen deze afspraak gemaakt is. Of hoe je je voelde? Waar was je toen je het appje gelezen hebt, was je in de gelegenheid om het bericht te beantwoorden? Voornaamste leermoment is: hoe ben je ermee omgegaan, hoe los je het op en hoe voorkom je dat het nog een keer gebeurd?

Bewustzijn, zonder kriebels 😉

Ik neem je mee in een oefening bewustwording. 

Ga even in een stoel zitten, zet je telefoon op vliegtuigstand. Wel handig als je niet afgeleid wordt door appjes, toontjes of andere geluidjes.

Zet je beide voeten op de grond. Misschien kost dat in het begin wat moeite, ik zit ook graag met mijn benen over elkaar heen gekruist, maar dat werkt in deze oefening niet zo goed.

Ga rechtop zitten, je mag met je rug tegen de rugleuning gaan zitten of zo dat je net niet met je rug ertegen zit.

Adem een keer rustig in, in 4 tellen in ademen en adem dan in 4 tellen uit. Zit je fijn?

Ga dan met je aandacht naar je voeten, langs je enkels naar boven via de je knieën.

Hoe zit je nu op je stoel? Wat gebeurt er in je?

Ga weer verder met je aandacht naar je buik, naar boven naar je hoofd, vergeet onderweg je armen en handen niet.

Luister even naar wat je om je heen hoort. Kijk om je heen kom weer terug met je aandacht in je omgeving.

Vraag je nu nog eens af: wat voelde je, wat ging of gaat er door je heen? Voelde je je rustig of juist onrustig? Kan je omschrijven waardoor dat komt?

Ik ben trots op je dat je tot hier gekomen bent! Laat mij eens weten waar deze oefening toe geleid heeft?

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *