Burn-out preventie stappenplan

Burn-out

Een burn-out kan iedereen overkomen en is een steeds groter probleem in de huidige maatschappij. Vaak wordt het pas opgemerkt als iemand al te ver is doorgeschoten in de stress of als hij/zij zich ziek meldt. Maar hoe kun je eigenlijk preventief te werk gaan?

Burn-out: preventie

Ik help graag! Burn-out preventie begint bij een goede balans. En dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. In het dagelijks leven hebben we namelijk te maken met verschillende stressfactoren en verantwoordelijkheden waardoor het lastig kan zijn om dit te behouden.

Burn-out: stappenplan

Echter zijn er wel een aantal stappen die jij kunt ondernemen om burn-out te voorkomen. Ik deel er graag vijf met je:

1. Houd je werk en privé gescheiden. Zorg ervoor dat je de rest van je leven kunt genieten zonder dat werk continu een rol speelt.

2 Zorg voor voldoende ontspanning. Ontspannen is net zo belangrijk als inspanning. Reserveer tijd om te doen wat jij leuk vindt, te sporten en te genieten van de natuur.

3. Maak gebruik van je vakantiedagen. Plan regelmatig tijd in om er even tussenuit te gaan.

4. Neem de tijd om op te laden. Even pauze nemen en afstand nemen van werkzaamheden kan enorm veel verschil maken.

5. Stel concrete doelen. Breng structuur aan in je dag en stel concrete doelen. Zo kan je afvinken en ben je bewust bezig met je dierbare tijd en hoe je dit optimaal inzet.

Burn-out

Met deze stappen zorg jij ervoor dat je bewuster omgaat met je energie en balans. En het mooie daarvan is dat je daardoor niet alleen preventief bezig bent, maar ook het optimale uit jezelf kunt halen.

Ben jij op zoek naar meer tips om burn-out te voorkomen, of wil je sparren over jouw werksituatie? Neem dan contact op met mij voor een vrijblijvend gesprek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *