Het belang van empathie en dialoog

🌟 De rol van leidinggevenden bij duurzame inzetbaarheid: het belang van empathie en dialoog 🌟

Als leidinggevenden streven we meestal naar de productiviteit en het succes van onze teams, dat is begrijpelijk. Maar wat als een van onze teamleden minder goede output levert dan gebruikelijk? De reflex kan zijn om deze medewerker extra te controleren en te wijzen op tekortkomingen. Maar laten we even een stap terug doen en dieper kijken. Misschien is de medewerker uitgeput door de thuissituatie.

Het gaat dan niet om gebrek aan betrokkenheid of inzet voor het werk, maar om slaaptekort door mantelzorg (aan een kind, partner of een van de ouders) of is er financiële stress. In zulke situaties werkt meer controle eerder averechts. Het creëert spanning en vermindert de effectiviteit van zowel werknemer als leidinggevende.

Controlerend leidinggeven was ooit de norm, maar de wereld verandert. Het draait echt niet alleen maar om harde cijfers en KPI’s, maar ook om empathie, begrip en een open communicatie. Leidinggevenden zijn ook maar mensen, met hun eigen achtergronden, normen en perceptie.

Ik geloof in de kracht van openheid en dialoog.

Dit vereist kwetsbaarheid van beide kanten en van leidinggevenden vooral een besef dat zij niet alles weten. Door hier open over te praten zal de betrokkenheid en inzet van de teamleden alleen maar toenemen.
Laten we werken aan een cultuur van openheid en begrip over en weer. Dit is een van de sleutels tot duurzame inzetbaarheid en succes op lange termijn!

Werkgevers, het is aan jullie om je medewerkers te ondersteunen in hun toekomstplannen. Stimuleer beweging, investeer in computervaardigheden en help hen voorbereiden op een flexibele toekomst. Zo dragen we bij aan duurzame inzetbaarheid en welzijn op de lange termijn!

het belang van empathie en dialoog

het belang van empathie en dialoog

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *