℘ Hoe maak jij je hoofd leeg?

Stel je voor…je draagt twee boodschappentassen. De ene zit vol met flessen: water, frisdrank en pakken melk. De andere bevat crackers, plakjes kaas, een rode paprika, zakje chips en eiersalade. Loop je in balans?

 

 

Dit is natuurlijk een heel duidelijk voorbeeld van dis-balans. Je kunt ook uit balans raken door minder duidelijke, tastbare dingen. Teveel werk, te veel mensen om je heen, te veel zieke collega’s, te veel administratieve registratieverplichtingen en ook verdriet door een puber die niet meer reageert zoals die voorheen deed, of zelfs hele rare dingen uitspookt.

Wat bezorgt jou kopzorgen?

Deze disbalans wordt pas een probleem als deze te lang duurt of zelfs chronisch is. Duurt deze onbalans in je leven te lang, raak je uitgeput. Lichamelijk maar ook geestelijk. Je snapt het niet meer, je wordt onzeker, je sluit je af of reageert juist heel fel. Jouw denkvermogen kan worden beïnvloed.

 

Je kent vast de SIRE campagne: doe eens lief. Wees ook eens lief voor jezelf. Voel wat je lichaam je verteld. Slaap je slechter, zijn je nek/ schouder/ spieren verkrampt? Ga eens rustig zitten op een stoel, zet je beide voeten op de grond, trek je schouders hoog op en blijf even zitten. Nee, nog niet, tel nog even tot 5 en laat dan rustig je schouders zakken. Herhaal dit een paar keer. Voel je je al wat beter?

Hoeveel energie is voor jouzelf?

Richt jij jouw energie vooral op anderen en blijft er dan nog een restje voor jou over? Als iemand onrecht aangedaan wordt, sta je meteen voor deze persoon op. Wat doe je als jou onrecht aangedaan wordt, als er over jou heen gewalst wordt? Voel je je schuldig als je iemand anders daarop wijst? Heb je dan schuldgevoelens, heb je het gevoel dat je faalt, ben je teleurgesteld in jezelf? Als je tè lang doorgaat dan trapt jouw lichaam op enig moment op de rem. Hoe hard? Dat is niet te voorspellen…

Trap zelf op de rem: Vraag op tijd hulp! Neem afscheid van energievreters en ontdek wat jou energie geeft.

Alvast een makkelijk in te voeren tip: blok je lunchpauze af in je agenda. En neem dan ook deze pauze.

 

Ga een stukje wandelen nadat of tijdens dat je je lunch opeet. Vragen collega’s om dan toch een afspraak te maken? Zeg dan duidelijk dat je dan niet beschikbaar bent, omdat je een afspraak hebt.

Een afspraak met jezelf, belangrijk genoeg dus.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *