℘ Geef eens een ECHT compliment

Iemand een compliment geven is een uiting van waardering voor een geleverde prestatie; een soort cadeautje. Een compliment is een lovende uitdrukking; iedereen vindt het fijn om gewaardeerd te worden.

Uit onderzoeken van twee grote universiteiten blijkt dat werknemers zich intensiever inzetten voor hun bedrijf na het ontvangen van een compliment dan na het krijgen van een financiële beloning. Dit komt tot uiting in hogere productiviteit, de werksfeer verbetert en de motivatie neem toe. Geef je een welgemeend compliment dan voelt de ontvanger van het compliment de waardering en erkenning van zijn of haar bijdrage. Een welgemeend compliment wordt nog geloofwaardiger als je je waardering ook in je lichaamstaal (houding, gedrag enzovoort) laat blijken.

Zeg nu zelf: een oprecht compliment laat je voelen dat jij gezien wordt

Een compliment werkt extra goed als je je verdiept in de persoon waaraan je het compliment wilt geven. Naast het karakter van iemand speelt ook zijn of haar nationaliteit een rol bij het accepteren van een compliment. De ene persoon is blij met een persoonlijk compliment, de ander wil ten overstaande van een grote groep mensen uitgebreid gecomplimenteerd te worden. Wie weet leidt dit compliment ook bij anderen tot een stapje meer… Persoonlijke aandacht is de sleutel. Een compliment dat je persoonlijk krijgt is van meer betekenis als een ge-e-mailde waardering. Erkenning en waardering van medewerkers. Mensen krijgen meer zelfvertrouwen en zijn trots op hun bijdrage aan het bedrijf.

 

Stel dat de maandrapportage klaar moet. Door allerlei omstandigheden is de hele club bang dat het niet gaat lukken. En toch: het is gelukt: de afdeling heeft keihard gewerkt, een aantal overuren gemaakt om de financiële rapportage toch af te krijgen. Als de leidinggevende dan roept dat iemand zijn haren zo leuk heeft zitten, tja, je snapt het, dat is geen compliment waardoor de afdeling een dergelijke actie nog een keer herhaald.

Een compliment dat niet aansluit bij hoe je over jezelf denkt is moeilijker te accepteren.

Zakelijk complimenteren is voornamelijk gericht op het belonen van gewenst gedrag. Een (financiële) afdeling waarin iedereen zich betrokken voelt en gemotiveerd wordt om zijn of haar werk op tijd af te hebben, ofwel: een goed eindresultaat te behalen; zal ook leiden tot een betere samenwerking tussen management en personeel. Vaak ziet het management niet in dat het geven van een compliment laat zien dat zij de inzet van het personeel erkent en waardeert. Ze redeneren vaak: dat is waar ik mijn mensen voor betaal, juist die erkenning van goede inzet laat het personeel een stapje extra zetten.

Veel mensen blijken moeite te hebben met het geven van een compliment. Zeker het geven van een compliment aan je collega’s wordt als lastig ervaren. Zelfs het ontvangen van een compliment gaat niet iedereen gemakkelijk af. Terwijl een simpel: “Dank je wel!” of “Wat leuk dat je dat opmerkt!” eenvoudige, maar goede reacties zijn.

Wil je jezelf oefenen in het geven van complimenten?

Schrijf aan het einde van de dag 3 positieve dingen op die je opgevallen zijn bij verschillende mensen.

Wees specifiek in wat je precies positief is opgevallen.

Als je er klaar voor bent een compliment te geven: zeg het dan meteen! Hoe sneller hoe groter het effect.

Natuurlijk kan je aan het einde of begin van iedere teammeeting een nieuw agendapunt toevoegen: wat is jou deze week/dag positief opgevallen aan je collega’s.

Maak het geven van complimenten onderdeel van de manier waarop je met de medewerkers omgaat. Eén compliment is leuk, maar geen lange-termijn-strategie. Het mooie is dat je bovenstaand verhaal ook thuis kunt gebruiken 🙂

 

Een reactie plaatsen